Søg
Close this search box.

Undgå at blive anklaget for greenwashing

29.
februar

Hvor langt må virksomheder gå i forhold til at kommunikere og markedsføre endnu ikke fuldt opnåede klima- og miljømål?

Grøn omstilling koster millioner for de fleste virksomheder. Men hvis ikke virksomheden løbende må kommunikere og markedsføre sine grønne tiltag til forbrugerne, vil det ofte være vanskeligt at sikre fornødent budget og hastighed i omstillingen. Forbrugerne skal løbende kunne følge med i udrulningen af de grønne tiltag, virksomheden sætter i søen – også dem som måske først opnår fuld effekt flere år senere.

Det rejser en række spørgsmål om, hvor langt virksomheder kan gå i forhold til at kommunikere og markedsføre deres grønne profil og sustainability uden at blive mødt med forbud, bødestraf og shitstorms i alle medier som følge af påstande om greenwashing.

Forbrugerombudsmanden har for nylig styrket tilsynet med greenwashing samt offentliggjort en kvikguide til virksomheder, der ønsker at anvende klima- og miljømæssige udsagn i markedsføringen. Den øgede indsats er fornuftig, men stiller store krav til virksomheder, som skal agere i et uklart univers af bredt formulerede regler, skiftende praksis og et SoMe-community, som ofte agerer mere ud fra følelser end fakta.  

Få gode råd og konkrete eksempler på, hvordan du kan navigere i arbejdet med at kommunikere og markedsføre virksomhedens grønne profil – ud fra en fornuftig afvejning af kommerciel risiko. 

Underviser er Trine Wichmand Larsen, kommunikationsrådgiver, Viegand Maagøe.

På seminaret vil du blandt andet få svar på følgende: 

  • Få læring om, hvordan man kan navigere i feltet mellem greenwashing og greenhushing
  • Få forståelse for retvisende og engagerende klimakommunikation med afsæt i Markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens retningslinjer
  • Få konkrete cases, dilemmaøvelser og eksempler på do’s and don’ts
  • Mulighed for at feedback på dine egne cases

Kontakt

Dato og tid

29. februar 2024
08:30
- 12:00

Sted

Det Gamle Rådhus
Torvet 2a, 1. sal, 8600 Silkeborg

Pris

Gratis for medlemmer af Silkeborg Green Business

Øvrige kr. 300,- ekskl. moms

Tilmelding

Max 40 deltagere

Øvrige arrangementer

Kontakt os